بزاق مانند بسیاری از مایعات بدن، محلولی است چند کاره که وظایف متعددی را انجام می‌دهد، هر چند ما معمولا شناخت کافی از این مایع نداریم. غالبا فقط وقتی به لیمو ترش فکر می‌کنیم و یا آن را می‌بینیم ترشح بزاق بیشتر می‌شود و یا فقط می‌دانیم که مایع بزاقی کمی غذا را لزج می‌کند و باعث می‌شود غذا را راحت تر قورت دهیم. اما ذکر این نکته قابل توجه است که مایع بزاقی فعالیت‌های بسیار مهمی در بدن ما انجام می‌دهد و بهتر است کمی بیشتر راجع به این موضوع بدانیم.

بزاق

بزاق و محتویات آن

بزاق مایعی کاملا پیچیده بوده که 99 درصد آن را آب و مابقی را ترکیبات آلی و غیر آلی، پروتئین ها و … تشکیل می دهد. غدد بزاقی جزء غدد برون ریز می‌باشد که به 2 دسته اصلی و فرعی تقسیم بندی می شود: این غدد بسیار مهم در زمان جنینی بین هفته چهارم تا دوازدهم شروع به شکل گیری و تکامل می نماید و با شکل و ساختاری پیچیده طراحی شده اما در نهایت به محل ترشح این غدد به داخل حفره دهانی آسینی گفته می شود که این آسینی ها در بخش های مختلف این حفره گستره دارند و بهتر است بدانیم که آسینی ها شامل 3 دسته سلول هستند که هر کدام وظیفه مشخص و کاملا متمایزی از هم دارند. آسان طب در بخش تغذیه همواره سعی خواهد نمود که به زبانی ساده و عاری از هر گونه اصطلاحات پیچیده، چکیده مختصر و مفیدی را ارائه نماید به همین دلیل وارد جزئیات بیشتری از سلول های تشکیل دهنده غدد بزاقی نمی شویم اما این سه بخش ترشحی و عملکرد و جایگاه آنها به دلایلی که در ادامه توضیح داده می شود بسیار مهم است.

غدد ترشح کننده بزاق

بزاق

3 دسته غدد اصلی مترشح شده از بزاق که با عناوین تحت فکی، پاروتید یا بناگوشی و زیر زبانی هستند که مجموع ترشحات کاملی را برای حفظ و نگهداری حفره دهانی، سیستم گوارشی، لغزندگی غذایی و … انجام می دهند در کنار این غدد اصلی غددی دیگر مانند غدد لبی، گونه ای، کامی و زبانی نیز وجود دارد که هر کدام بر اساس سلول های مترشح شده تقسیم بندی می شوند.

منبع: آسان طب



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : پنج شنبه 20 ارديبهشت 1397برچسب:بزاق, | 22:20 | نويسنده : Bahar |